Moholoholo Wildlife Rehabilitation Center

13 juli 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

13/07/2019: Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het Moholoholo Wildlife Rehabilitation Centre.

Het Moholoholo Wildlife Rehabilitation Centre in Hoedspruit is gelegen in de schaduw van de prachtige Mariepskop waar alle Zuid-Afrikaanse dieren opgevangen en behandeld worden die gewond, verlaten of vergiftigd zijn door stropers of soms zelfs door boeren uit de omgeving. Moholoholo is tevens ook een scholingsinstituut waar regelmatig lessen over de Afrikaanse fauna gegeven worden aan kinderen.

De stichter van dit centrum is Brian Jones. Het grootste doel van het centrum is om gerevalideerde dieren en vogels, nadat ze hersteld zijn, terug uit te zetten in de natuur. In dit centrum is het hen tevens gelukt om met succes met de kroonarend en de Serval kat te kweken en hen terug uit te zetten in de natuur.

Onze gids is Oscar, een zeer gedreven man, die vol passie vertelt over alle dieren die momenteel verblijven in Moholoholo. We starten de tour bij  verschillende soorten arenden en gieren. We mogen gewoon mee met Oscar in de kooien van de gieren zodat we hen van heel dichtbij kunnen bewonderen.

Vervolgens maken we kennis met Mufasa, een volwassen leeuw die samen met een leeuwin en een andere leeuw gered waren van een Egyptisch circus. Toch wel prachtig als je dit ongelofelijk groot dier vlak naast je ziet staan. Je wordt er als mens stil van.

Nadien kunnen we ook nog kennis maken met twee prachtige panters, Bagheera de zwarte panter, hyena's, wilde honden en twee jachtluipaarden die bij Oscar in zijn tuin verbleven.

De tour eindigde bij Stoffel, een honingdas, die zo bekend geworden is dat hij een eigen Facebook pagina heeft en meerdere Youtube filmpjes. Hij blijkt namelijk de dierlijke Houdini te zijn!!!

Na een mooi rondleiding van ongeveer 2 uur verlaten we het centrum en rijden we terug naar de Estate. Nog steeds onder de indruk van al dat moois in de natuur wachtte ons thuis nog een grote verrassing!!

We hadden bezoek gekregen van een groep bavianen rond de villa. Les had ons er al voor gewaarschuwd dat we best steeds alle ramen en deuren goed afsluiten en de kussens op het terras binnen leggen wanneer we er niet waren en hij had gelijk. Ze hadden zich geamuseerd met het verspreiden van uitwerpselen en urine op het terras en rond het huis. Dat is ook de natuur natuurlijk :-)

IMG_5016IMG_4917IMG_4914IMG_4919

15 juli 2019
    👍😘
  3. Gwendy:
    14 juli 2019
    Steek het maar op de bavianen ja... 🤣
  4. Nancy Theugels:
    14 juli 2019
    😂😂😂. Het was wel een hele opkuis!!!