Blyde River Canyon Boottocht

25 juli 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

25/07/2019

Dinsdag hebben we de volledige Panorama Route gedaan (The Uper Canyon) en konden we reeds de mooie Blyde River van bovenaf bewonderen.

Vandaag hebben we om 11u afgesproken aan de Blyde River Dam Jetty voor een mooie boottocht in de Lower Canyon. Volgens de gids zou de Canyon onderaan een hele andere wereld zijn dan bovenaan de Canyon met een prachtige fauna en flora die je natuurlijk van bovenaf niet kunt zien. De Blyde Canyon zou de derde grootste Canyon ter wereld zijn maar is wel de groenste Canyon.

We vertrekken met nog enkele andere mensen voor een tocht van ongeveer 1,5 u.

IMG_6635 IMG_6647IMG_6684IMG_6667

Tijdens de boottocht nemen we halt op verschillende plaatsen in de Canyon en krijgen we mooie verhalen te horen. We vernemen dat 'The Three Rondavels' elk een aparte naam hebben die genoemd is naar één van de drie vrouwen (Magabolle, Mogoladikwe & Maseroto) van Chief Maripi Mashile, de leider van de Mapulana stam (1864). Eén van de hoogtepunten is de Kadishi Tufa Waterfall. Dit zou de "de grootste actieve 'tufa' waterval zijn in de wereld. Wanneer je heel goed kijk dan lijkt de waterval op een gezicht van een aap. Omdat het winter is zien we de waterval jammer genoeg niet stromen. In de zomer zou het lijken alsof het gezicht weent.

IMG_6642

Onderweg zien we ook verschillende dieren zoals een hele groep nijlpaarden, meerdere krokodillen en een nestplaats voor de Black-headed Heron.

IMG_6651 IMG_6621  IMG_6650IMG_6657

Na onze boottocht zetten we onze trip nog even verder met de auto en rijden we door naar de Blyde River Dam. Het oorverdovende lawaai van het doorstromen van het water via deze dam is enorm maar we krijgen ook hier een prachtig zicht op de Canyon en op het Lowveld gebied! We bezoeken ook het Visitor's Center waar je een tevens een zeer mooi overzicht krijgt over het meer. De weg er naartoe was wel een hele onderneming met veel en diepe putten (potholes). We hadden precies het gevoel dat we Parijs-Dakar aan het rijden waren :-).

Binnen in het Vistor's Center staat er een 3-dimensionaal model van de Canyon zodat je een goed inzicht krijgt over de grootte en de verscheidenheid van de Canyon. Aan de buitenzijde kan je prachtige panorama foto's maken van het meer met de Canyon om de achtergrond. Ook hier genieten we weer van de pracht en vooral de stilte van de natuur.

IMG_6672

Op terugweg rijden we via het Swadini Resort en  komen we een mooi regenwoud tegen waar we een flinke wandeling in zijn gaan doen op zoek naar een bekende waterval die we jammer genoeg niet gevonden hebben :-)

IMG_6697IMG_6694IMG_6692

Om de dag te eindigen rijden we verder naar het Baobab restaurant om daar nog eens een hartige pannenkoek te gaan eten.