De Panorama Route

23 juli 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

23/07/2019

Weer vroeg uit de veren vandaag want er staat ons een lange autorit voor de boeg. We rijden terug richting Graskop om van daaruit te beginnen aan de mooiste autoroute in Zuid-Afrika die in totaal ongeveer 250 km lang is. De bekende Panorama Route!

Onze eerste stopplaats is 'Wonderview'. De naam spreekt voor zich! Je hebt van hieruit een prachtig zicht op Lowveld. Wanneer je op deze plek staat dan zou je in de verte Mozambique zien liggen en zou achter de horizon de Indische Oceaan zijn. Door het vroege uur hing er wel wat mist in de verte waardoor het niet zo duidelijk was maar we hebben wel kunnen genieten van het prachtige uitzicht.

IMG_6313  IMG_6278  IMG_6289

Vervolgens reden we door naar 'God's Window' waar we ook een beklimming gedaan hebben langs de vele rotsen door het adembenemend regenwoud om dan uiteindelijk een soortgelijk uitzicht te hebben als bij Wonderview.

IMG_6304     IMG_6307

De derde stop was 'Pinnacle', een prachtige alleenstaande rotsformatie met een ongelofelijk mooie waterval die diep in de diepte stortte.

IMG_6368  IMG_6351  IMG_6340

Onderweg zijn we dan even gestopt bij de mooie 'Berlin Falls'. Het water onderaan was azuurblauw en heel helder. Jammer genoeg konden we niet afdalen naar de waterval.

IMG_6377

Eén van de mooiste plekken op de Panorama route vonden wij de 'Bourke's Luck Potholes'. Op de plek waar het water van de Blyde en de Treur samenkomt ontstaat er kolkend water die op hun beurt ronde formaties in de rotsen uithouwen. Door de zon ontstaat er een kleurenpracht van gele en orange schakeringen in de rotsen.

IMG_6393 IMG_6469 IMG_6482

We eindigden met de 'Three Rondavels' . Door jarenlange erosie lijken deze rotsen op de echt typische traditionele Afrikaanse huisjes. Tevens heb je iets verder en na weer een beklimming een mooi uitzicht op de Blyde River. Daar gaan we donderdag een boottocht op doen.

IMG_6510   IMG_6521 IMG_6542

1. Marc: