Jabulani Elephant interaction

18 juli 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

18/07/2019

Vandaag hadden we afgesproken aan Camp Jabulani  voor een exclusieve interactie met Afrikaanse olifanten. Dus wij nog eens een keertje om 4u30 uit ons bed. De buitentemperatuur was nu 4° en dit was nog kouder dan eergisteren maar deze keer reden we zelf naar Guernsey Road en zaten we lekker warm in de auto.

Het is ongeveer een half uur rijden van de Estate naar de Guernsey gate om van daar nog eens een half uur verder te rijden naar Camp Jabulani door de bush. We moesten er tegen 6u20 zijn dus reden we de ganse tijd in het pikdonker. Neem van mij aan dat dit voor verrassende taferelen zorgde. De bevolking hier is ook reeds op de baan en lopen gewoon in het donker langs en over de weg naar hun werk! En je ziet die niet hé!

Uiteindelijk goed aangekomen aan de ingang van het camp waar één van de medewerkers ons stond op te wachten om ons verder te begeleiden dieper de bush in.

IMG_5519

We komen, net als de zon opkomt, aan en zien de olifanten al in de verte aankomen met hun begeleiders . Een prachtig zicht tegen de opkomende zon!

IMG_5528       IMG_5527

Eerst krijgen we een heleboel achtergrond informatie van de hoofdbegeleider van het camp over het hoe en waarom dit kamp is opgestart en wat hun grootste doel is. Nadien ontmoeten we Jabulani, Lundi, Mumbo, Sebakwe en Tokwe een aantal olifanten van de grote groep. De anderen verblijven in de bush. De olifanten zijn vrij om te gaan maar kiezen er zelf voor om telkens 's avonds op stal te gaan. Overdag gaan ze dan de bush in samen met hun begeleiders.

Jabulani werd destijds gered als baby waar hij was achtergelaten door zijn moeder omdat hij vastzat in de modder en de moeder hem er niet uitkreeg. De rest van de groep die in camp Jabulani verblijft zijn allemaal wezen die overgekomen zijn vanuit Zimbabwe en gered werden door de bezielers van Camp Jabulani. Ondertussen is de groep groter geworden en zijn er ook al nieuwe olifanten geboren binnen de groep.

Niets kan je voorbereiden op je eerste ontmoeting met deze prachtige en reusachtige dieren. Gedurende 90 minuten kregen we de kans om deze dieren te observeren, aan te raken en te voederen. We moesten allemaal wel eerst een formulier ondertekenen i.v.m aansprakelijkheid en kregen duidelijke instructies over wat we wel of niet mochten doen! Het zijn en blijven natuurlijk wilde dieren die allemaal hun eigen karakter hebben. Het was gewoonweg fantastisch om zo dicht bij deze dikhuiden te staan, hun warmte te voelen en hun zacht karakter. Ze zijn ook gewoonweg enorm groot!!

Je kan gewoonweg niet begrijpen dat er mensen zijn die deze dieren iets willen aandoen. Het was een korte maar enorm fascinerende ontmoeting waar we op terugweg naar Hoedspruit nog veel over gepraat hebben.

IMG_5594    IMG_5652     IMG_5685    IMG_5775IMG_5733

1. Marc:
    Prachtige foto's 👌
  2. Dad:
    19 juli 2019
    Maar wij hebben hier ook iets dat s'morgens op stap gaat en terug is tussen 16.30 en 17.00 uur.
  3. Nancy Theugels:
    19 juli 2019
    Yep, maar die is wel wat kleiner he maar even schattig😜🐈
  4. Swake Torfs:
    20 juli 2019
    Kippenvel by sprong van Ronin
  5. Nancy Theugels:
    21 juli 2019
    Als je dat maar weet! Ik stond samen met Liam aan de overkant en hebben hem goed zien vallen in de diepte😬